Gdzie produkowane są samochody marki Cupra?
Skąd pochodzi Cupra?
Cupra to hiszpańska marka, która powstała w 2018 roku. Inauguracja odbyła się na torze Automodromo de Sitges-Terramar. Siedziba Cupry znajduje się w Martorell niedaleko Barcelony, tam też produkowana jest część modeli. Stolica Katalonii to także miejsce, w którym powstało centrum kulturalne – Casa Seat. Odbywają się w nim wydarzenia społeczno-kulturalne, mieszkańcy mogą skorzystać z przestrzeni coworkingowej i zapoznać się z najnowszymi trendami i modelami marki.
Barcelona, czyli „dom” marki Cupra
Stolica Katalonii to miasto pełne energii, wyraziste, często hałaśliwe – to właśnie w Barcelonie powstają pierwsze szkice przyszłych modeli Cupry, bo zespół designerów ma swoje biura w samym sercu miasta, w budynku Casa Seat, który znajduje się przy głównej ulicy miasta (Avinguda Diagonal, 1,5 km od słynnego kościoła Sagrada Familia). W ten sposób miasto i cały region dostarcza im niezwykłych inspiracji. Weźmy chociażby malownicze zachody słońca nad Morzem Śródziemnym, podczas których niebo przybiera jedyny w swoim rodzaju kolor miedzi. To właśnie on zainspirował designerów do stworzenia „firmowych” barw marki. Z kolei centrum miasta, od którego czuć energię przepływających przez nie mieszkańców i turystów dostarcza inspiracji, które widać w ekspresyjnym, wyrazistym stylu modeli Cupry. Styliści z okien swoich biur mogą też dostrzec kultowe budynki zaprojektowane przez Antonio Gaudiego, zresztą nazwa budynku Casa Seat jasno nawiązuje do projektów słynnego architekta.
W Casa Seat regularnie odbywają się koncerty, wystawy czy pokazy kulturalne, a także spotkania i dyskusje z mieszkańcami. Można tu usłyszeć muzykę ulubionych artystów, obejrzeć zdjęcia znanych fotografów czy wziąć udział w panelu dyskusyjnym. Od momentu otwarcia centrum w czerwcu 2020 roku, mimo pandemii koronawirusa, liczba odwiedzających (dane na koniec 2022 roku) przekroczyła 350 tysięcy osób. Miejsce szybko wpisało się w krajobraz miasta. Można tu przyjść na kawę czy do restauracji, a nawet popracować - odpowiednio wcześnie rezerwując miejsce na stronie casa.seat - w specjalnej przestrzeni coworkingowej wymieniając pomysły z innymi. Wstęp do Casa Seat jest darmowy. Nie brakuje oczywiście elementów związanych z samą marką. To właśnie tutaj po raz pierwszy można było zobaczyć prototyp przyszłego, miejskiego elektrycznego modelu (DarkRebel), na co dzień z kolei dostępna jest pełna gama samochodów Cupra, a także wirtualne konfiguratory, które pozwalają poznać wszystkie funkcje danego modelu.
Przy innej ikonicznej ulicy Barcelony, Rambla, powstało też centrum oprogramowania Seat:CODE, w którym opracowywane są najnowsze cyfrowe rozwiązania nie tylko dla Cupry, ale też Seata i całej grupy Volkswagena. Siedziba zajmuje cztery piętra kamienicy, docelowo ma tu działać 150 osób, które będą pracować nad rozwiązaniami takimi jak platforma do przedsprzedażowej rezerwacji samochodów czy łączność aut z otoczeniem. To element wielkiej, cyfrowej przemiany, którą przechodzi Cupra.
Fabryka w Martorell – czyli miejsce, gdzie powstają samochody o sportowym charakterze
Fabryka w Martorell obchodzi w 2023 roku swoje 30-lecie. Zatrudnionych w niej jest ponad 12 000 osób, które pracują na terenie zajmującym powierzchnię 400 piłkarskich boisk. Od 1993 roku wyprodukowano tu ponad 12 milionów egzemplarzy 45 różnych modeli samochodów. Obecnie z taśm produkcyjnych najczęściej zjeżdża Cupra Formentor, tutaj też produkowane są wszystkie wersje modelu Cupra Leon. Obecnie fabryka przechodzi ogromną transformację, zainwestowano 3 miliardy euro, aby zmniejszyć jej ślad węglowy i zelektryfikować proces produkcji oraz zdigitalizować wiele procesów. Słowem – zakłady w Martorell mają stać się bardziej „inteligentne” i wydajniejsze. To element większej strategii zwanej Future: Fast Forward, która zakłada elektryfikację Hiszpanii i ekosystem współpracujących między sobą podmiotów. Jednym z eksperymentalnych rozwiązań są np. drony, które mają autonomicznie przenosić lekkie komponenty zwalniając w ten sposób miejsce na podłodze. W przyszłości będą one dostarczać części prosto na taśmę produkcyjną. W Martorell będzie też produkowany drogowy model prototypu DarkRebel, także dla innych marek koncernu. Zakłady, aby zmniejszyć swój ślad węglowy, już teraz są największą wytwórnią energii w przemyśle motoryzacyjnym, dzięki 53 000 paneli słonecznych zamontowanych na dachach i parkingach. Fabryka ma też dwa połączenia kolejowe, dzięki czemu po drogach porusza się mniej pojazdów ciężarowych.
Produkcja modelu Formentor
Jak produkowana jest Cupra Formentor, a także pozostałe modele w Martorell? Proces produkcyjny rozpoczyna się na prasach, na których tłoczone są części karoserii. Są tutaj trzy linie, na których części są transportowane automatycznie z matrycy do matrycy – dzięki czemu proces jest ciągły – w celu ukształtowania wszystkich elementów karoserii. Prasy znajdują się w obszarze dźwiękoszczelnym, aby nie zanieczyszczać okolicy hałasem. Kolejny „przystanek” to warsztaty blacharskie, czyli najbardziej zautomatyzowana część fabryki, w której ponad dwa tysiące robotów wykonują prawie 100% zgrzewów punktowych karoserii. W niektórych obszarach stosuje się spawanie laserowe sterowane ultradźwiękami, aby zagwarantować najwyższą precyzję wykończenia. Podczas montażu nadwozie pojazdu poddawane jest procesowi pomiaru on-line. Później malowanie odbywa się w dwóch różnych halach. W pierwszej przeprowadzany jest proces gruntowania powierzchni, aby „zbudować” warstwę antykorozyjną. W drugiej roboty nakładają różne warstwy farby i lakieru wykończeniowego, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Po pomalowaniu karoseria trafia do hali montażowej, gdzie montowane są elementy wewnętrzne.
Więcej informacji dotyczących jak powstają modele samochodów CUPRA dowiesz się tutaj!
Cupra Racing Factory – tu rodzą się auta wyczynowe
Cupra to marka z wyścigami w DNA, która nie tylko aktywnie i z sukcesami bierze udział w rywalizacji, ale też sama projektuje i produkuje wyczynowe modele, również te startujące w ramach prywatnych zespołów na torach całego świata. W Martorell znajduje się tzw. Cupra Racing Factory, czyli miejsce, w którym od podstaw do końca budowane są wyczynowe modele Cupry i innych modeli z koncernu Volkswagena. Na liczniku Cupry jest już ponad setka wygranych wyścigów w różnych seriach na całym świecie. Wiele zwycięskich pucharów można zobaczyć właśnie w Cupra Racing Factory, tuż obok gabinetu szefa tego oddziału marki, Xaviego Serry. Produkowane są tu głównie benzynowe i elektryczne Cupry wyścigowe – modele Leon Competicion i e-Racer. W ramach współpracy ponad podziałami w Cupra Racing Factory powstają także wyczynowe modele bazujące na Audi A3. Rocznie powstaje tu kilkaset wyścigówek, ale wszystkie w oparciu o drogowe auta, które przyjeżdżają tu wprost z taśmy produkcyjnej fabryki obok. Ich wnętrza są dostosowywane do wyczynowych specyfikacji. Montowane są nowe fotele, klatka bezpieczeństwa, elementy aerodynamiczne, a także układ hamulcowy czy opony. Wszystko na życzenie klienta. Pierwszą jazdę testową wykonuje kierowcy wyścigowy Jordi Gene, członek fabrycznego zespołu Cupry o ogromnym wyścigowym doświadczeniu. Po dostarczeniu auta do klienta specjaliści z Cupra Racing Factory mogą zdalnie wspomagać dany zespół w konfiguracji i serwisowaniu samochodu.
Cupra i Barcelona to naturalne połączenie
Katalońskie korzenie marki Cupra określają jej charakter – widać je w ekspresyjnym, pełnym wyrazu designie czy emocjonujących osiągach, a także w inicjatywach społeczno-kulturalnych, które Cupra organizuje. Najwyższy poziom jakości i technologiczne zaawansowanie centr rozwojowych oraz fabryki sprawiają z kolei, że każdy egzemplarz Cupry to samochód dopracowany pod każdym względem. Cupra to Barcelona, Barcelona to Cupra.