Samochody z automatyczną skrzynią biegów
Samochody z automatyczną skrzynią biegów cieszą się coraz większym zainteresowaniem w naszym kraju. Coraz chętniej kupujemy pojazdy hybrydowe i elektryczne, w których automaty stanowią obecnie standard. Kierowcy chwalą sobie wygodę oraz płynność jazdy. Jakie jeszcze zalety posiadają automatyczne skrzynie i kto powinien się do nich przekonać?
Automat czy manual? - oto jest pytanie!
Każdy kierowca, który zamienił manual na automat zna to uczucie, kiedy ręka samoczynnie kieruje się w stronę dźwigni zmiany biegów. Manualne skrzynie powoli tracą na popularności na rzecz automatycznych. Za oceanem automatyczne rozwiązania są z resztą na porządku dziennym. W Polsce obserwujemy obecnie ekspansję rozwiązań, które ułatwiają jazdę, czyniąc ją przy tym bezpieczniejszą.
Automatyczne skrzynie biegów doceniają zwłaszcza początkujący kierowcy. Uczestnicy kursów na prawo jazdy mogą wybierać pomiędzy automatem a manualem. Jednak doświadczeni kierowcy nie są wcale zgodni. Jedni przyznają, że automatyczna skrzynia to duża wygoda m.in podczas jazdy w korkach, drudzy natomiast uważają, że ręczna zmiana biegów nie sprawia im żadnego kłopotu i nie czują potrzeby zmiany. Rację ma zapewne zarówno jedna, jak i druga strona.
Jak działa automatyczna skrzynia biegów
Jeśli po raz pierwszy zasiadasz za kierownicą pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, możesz poczuć, że nie wszystko jest takie oczywiste. Warto zacząć więc od rozszyfrowania oznaczeń ustawienia dźwigni. Wywodzą się one z języka angielskiego.
● P (park) - oznaczenie trybu parkowania. Jak sama nazwa wskazuje, używamy go wyłącznie podczas postoju na parkingu. Blokuje on skrzynię biegów tak, aby samochód nie przemieścił się samoczynnie.
● R (reverse) - oznacza jazdę do tyłu. Jest to odpowiednik biegu wstecznego w rozwiązaniach manualnych.
● D (drive) - tę opcję wybieramy wtedy, gdy chcemy, aby nasze auto jechało do przodu. Zaleca się pozostawanie w tym trybie w czasie krótkich postojów np. wtedy, gdy czekamy na włączenie się do ruchu, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej.
● N (neutral) - służy to tzw. wrzucania na luz. W praktyce stosuje się go bardzo rzadko np. gdy wystąpi awaria. Nie należy ustawiać go w czasie jazdy.
Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów nie posiadają sprzęgła. Kierowca naprzemiennie używa wyłącznie pedału gazu i hamulca. Zaleca się, aby na te pedały naciskać prawą nogą. Lewa noga powinna być wolna. Automatem powinniśmy ruszać łagodnie, zaś zmiana przełożenia skrzyni dozwolona jest wyłącznie po zatrzymaniu pojazdu.
Automatyczna skrzynia biegów - kiedy i dla kogo
Jak już wspomnieliśmy, automatyczna skrzynia biegów wydaje się łatwiejszą opcją na początek przygody z motoryzacją. To także świetna propozycja dla tych, którzy regularnie przemieszczają się autem po mieście. Automat świetnie radzi sobie w korkach - w porównaniu z manualem może być bardziej oszczędny. Z automatów powinni być zadowoleni także ci, którzy udają się na dalekie autostradowe wyprawy. Nowoczesne skrzynie zapewniają łatwiejsze utrzymanie stałej prędkości oraz płynne zmiany biegów. Dzięki temu dłuższa podróż okaże się mniej męcząca.
Do automatów powinni przyzwyczaić się także ci, którzy myślą o zakupie samochodów hybrydowych lub elektrycznych. W nowoczesnych pojazdach automaty stanowią standard, do którego możemy przyzwyczajać się już teraz.
Wygoda i płynność jazdy. Co jeszcze?
Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie dedykowane praktycznie wszystkim kierowcom. Już teraz wielu właścicieli pojazdów chwali sobie wygodę oraz płynność jazdy. Samochody z automatami bardzo dobrze sprawdzają się zarówno w miejskich warunkach, jak i na dalekich trasach. Ponadto automat szybciej zmienia biegi w porównaniu z manaulem sterowanym przez kierowcę. Nawet, jeśli koszt serwisowania automatu będzie wyższy, może on okazać się tańszy w eksploatacji. Warto pamiętać przy tym o regularnym serwisowaniu pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, aby zachować wydajność jazdy przez kolejne lata użytkowania.