Jak jeździć ekonomicznie samochodem?
Porady dotyczące jazdy ekonomicznej – jak oszczędzać paliwo
Optymalizacja poziomu spalania samochodu ma znaczenie nie tylko dla portfela kierowcy, ale również dla środowiska naturalnego. Mniejsze spalanie, to mniejsza emisja CO2. Na poziom zużycia paliwa ma wpływ nie tylko model samochodu, jakiego używamy, ale również techniki jazdy. Jak jeździć ekonomicznie i zaoszczędzić na paliwie?
Jazda ekonomiczna to nie mit
Czy stosowanie określonych technik jazdy rzeczywiście może zoptymalizować zużycie paliwa? Oczywiście, że tak. Szacuje się, że zastosowanie kilku prostych trików podczas jazdy pozwala zaoszczędzić od 5 proc. do nawet 25 proc. zużycia paliwa. Wydłużenie dystansu możliwego do pokonania na pełnym baku o ¼ to bardzo kusząca perspektywa, prawda?
Inną zaletą jazdy ekonomicznej autem jest także prawidłowa eksploatacja pojazdu. Zmiana biegów przy odpowiednich obrotach silnika, maksymalne wykorzystanie pędu pojazdu czy hamowanie za pomocą skrzyni biegów – to wszystko przekłada się na prawidłowe wykorzystanie poszczególnych elementów wyposażenia auta, a tym samym może wpłynąć na zwiększenie ich żywotności.
Wartością dodaną ekonomicznej jazdy samochodem to również mniejsza emisja CO2 do środowiska, co ma bezpośrednie przełożenie na otaczającą nas jakość powietrza. Mniejsza emisja spalin to również bardziej komfortowe warunki podróży.
Zasada nr 1 – utrzymywanie stałej prędkości to podstawa
Jedną z podstawowych zasad ekonomicznej jazdy jest płynna jazda, czyli ograniczenie do minimum nagłego hamowania i przyspieszania oraz przemieszczanie się pojazdem ze stała prędkością. Warto pamiętać o tej zasadzie szczególnie na dłuższych odcinkach drogi, gdzie stała prędkość pojazdu pozwoli zmniejszyć poziom spalania paliwa. Tym bardziej, że najbardziej optymalną prędkością dla większości samochodów jest prędkość w przedziale 90-100 km/h. Ułatwieniem w utrzymaniu stałej prędkości samochodu może być korzystanie z tempomatu, który jest standardowym wyposażeniem w samochodach marki CUPRA. Automatyczny system utrzymywania stałej prędkości zwalnia kierowcę z obowiązku stałej modyfikacji parametru prędkości za pomocą pedału gazu. Co więcej, coraz więcej modeli samochodów jest wyposażonych w tzw. tempomat aktywny, który samodzielnie modyfikuje prędkość w zależności od warunków panujących na drodze. Ten wariant systemu pozwala zoptymalizować prędkość nie tylko na drogach szybkiego ruchu, ale również w zakorkowanym mieście.
Zasada nr 2 – płynne ruszanie i hamowanie
Zanim pojazd osiągnie optymalną prędkość, ważne jest również płynne ruszanie pojazdem i stopniowe zwiększanie jego prędkości. W tym przypadku ważna jest zmiana biegów przy optymalnych obrotach silnika. W przypadku samochodów benzynowych zmiana biegu zalecana jest przy obrotach 2200-3500 obr./min, a w przypadków samochodów z silnikiem diesla zakres ten wynosi 1700-3000 obr./min. Oczywiście te parametry mogą się nieco różnić w zależności od posiadanego modelu samochodu i pracy jego silnika. Dlatego warto podczas jazdy uważnie obserwować swoje auto, aby móc określić najbardziej optymalny moment zmiany biegów, ponieważ zmiana biegu na zbyt wysokich obrotach silnika znacznie zwiększa zużycie paliwa.
W utrzymaniu płynnej jazdy i optymalnego zarządzania biegami w samochodzie dużym ułatwieniem są automatyczne skrzynie biegów, które tak naprawdę decydują za kierowcę, kiedy wybrać określony bieg i dostosowują swoje działanie do prędkości pojazdu oraz obrotów jego silnika. Funkcje automatycznej skrzyni biegów są też bardzo przydatne podczas poruszania się po mieście, kiedy samochód zmuszony jest do stałej zmiany prędkości i biegów. System, dobierając właściwe ustawienia skrzyni biegów, umożliwia też płynne hamowanie, co także ma przełożenie na ekonomikę jazdy. O roli automatycznej skrzyni w optymalizacji jazdy pojazdu warto pamiętać już na etapie wyboru modelu samochodu. Szczególnie, kiedy interesujący model jest dostępny zarówno w wersji manualnej, jak i automatycznej skrzyni biegów jak np. CUPRA Leon Sportstourer.
Zasada nr 3 – odpowiedni moment reakcji
Istotną kwestą w ekonomicznej jeździe jest reakcja kierowcy z odpowiednim wyprzedzeniem na sytuacje na drodze. Dotyczy to przede wszystkim hamowania z odpowiednim wyprzedzeniem. Nagłe naciśnięcie pedału hamulca i zatrzymanie pojazdu, kiedy jeszcze przed chwilą silnik pracował na wysokim biegu i obrotach znacznie, zwiększa zużycie paliwa. Dlatego kierowca powinien starać się hamować z odpowiednim wyprzedzeniem i płynnie redukować biegi. Co może w tym pomóc? Wszystkie systemy bezpieczeństwa ostrzegające odpowiednio wcześnie o konieczności zmniejszenia prędkości czy automatyczne profile jazdy, dostosowujące system jazdy. Takie rozwiązania oferuje m.in. CUPRA Ateca, której CUPRA Drive Profil nie tylko optymalizuje styl jazdy, ale przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo.
Ekonomicznie i… bezpiecznie
Bezpieczeństwo – to bez wątpienia wartość dodana ekonomicznej jazdy. Przywiązanie uwagi kierowcy do zachowania właściwego stylu jazdy, odpowiednio wczesne reagowanie na zagrożenia, optymalizacja prędkości i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie zasadniczo nie tylko zmniejszą poziom zużycia paliwa, ale również zwiększą bezpieczeństwo w trakcie jazdy.