Ile można przejechać kilometrów na rezerwie?
Zapalenie się czerwonej lampki z symbolem paliwa wywołuje stres u większości kierowców. Szczególnie w sytuacji, kiedy temu zależy na jak najszybszym dojechaniu do celu lub nie znajduje się w pobliżu stacji benzynowej. Ile kilometrów można przejechać na rezerwie? Czy jazda na tzw. „oparach” jest bezpieczna dla silnika?
Kontrolka rezerwy paliwa – ile paliwa zostało?
To, kiedy kontrolka rezerwy paliwa się włącza, zależy od ustawień czujników w baku samochodu. Ilość paliwa, jaka pozostała w takiej sytuacji do wykorzystania, może znacznie się różnić między poszczególnymi modelami samochodów. Co więcej, wielkość rezerwy może być różna nawet w tym samym modelu samochodu. Przykładowo: w CUPRA Formentor z napędem na przednią oś rezerwa wynosi 7 l. W przypadku tego samego modelu z nieco większym silnikiem i napędem na obie osie, rezerwa jest większa o 1,5 l (8,5 l). Identyczny poziom rezerwy dostępny jest również w CUPRA Ateca. Zakładając średnie spalanie w przypadku CUPRA Formentor na poziomie 6,4 l/100 km, a w przypadku CUPRA Ateca na poziomie 6,7 l/100 km, to zagwarantowany przez producenta poziom rezerwy pozwala teoretycznie na przejechanie dystansu nawet 100 km.
Jak ograniczyć spalanie na „rezerwie”?
Kierowca, który zna parametry swojego auta (wielkość rezerwy paliwa, średnie spalanie), jest w stanie oszacować jak długi dystans będzie w stanie jeszcze pokonać na zapasach paliwa, jakie posiada. Gorzej, kiedy pod wpływem stresu zapomina o wszystkich parametrach, a jedyną towarzysząca mu myślą jest ta, że nie wie za ile jest najbliższa stacja benzynowa. Choć może być to trudne, warto zachować w takich sytuacjach spokój i skupić się na działaniach, które pomogą ograniczyć spalanie paliwa. Wyłączenie energochłonnej klimatyzacji, zmienianie biegów przy odpowiednio wysokich obrotach, unikanie postojów w korku i jazda ze stałą prędkością czy eliminacja zbędnego bagażu – to wszystko może przełożyć się na mniejsze spalanie podczas jazdy i nieco wydłużyć dystans, jaki będzie można pokonać na rezerwie paliwa.
Jazda na rezerwie – dlaczego może być niebezpieczna?
To, że jazda na resztkach zapasu paliwa może być niebezpieczna, nie powinno nikogo dziwić. Nagłe zatrzymanie pojazdu na ruchliwej ulicy będzie zagrożeniem nie tylko dla samego kierowcy i jego pasażerów, ale również dla innych użytkowników drogi.
Jednak poruszanie się samochodem z niemal pustym bakiem może mieć też fatalne skutki dla samego samochodu. Korozja elementów baku paliwa, zanieczyszczenie filtra paliwa, uszkodzenie układu wtryskowego, zatarcie pompy paliwowej, a nawet brak możliwości uruchomienia pojazdu – jak widać negatywnych skutków jazdy na rezerwie może być wiele. Dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiednią ilość paliwa w baku – utrzymywania go w okresie letnim na poziomie m.in. ¼ zbiornika, a w okresie zimowym na poziomie m.in. ½ zbiornika. Zachowanie odpowiedniego poziomu pozwoli uniknąć ryzyka ewentualnych uszkodzeń elementów pojazdu w przypadku jazdy na rezerwie. Ograniczy też znacznie stres związany z posiadanym zapasem paliwa. A jeśli już przydarzy się, że poziom paliwa będzie na tyle niski, że aktywuje kontrolkę rezerwy, warto jak najszybciej zatankować bak.
Rezerwa paliwa a samochód Plug-in Hybrid?
W o wiele bardziej komfortowej sytuacji są ci kierowcy, którzy korzystają z samochodów hybrydowych. W momencie zapalenia się kontrolki rezerwy, kierowca zawsze może skorzystać z akumulatora elektrycznego, który będzie dodatkowym zabezpieczeniem w energię podczas poszukiwania najbliższej stacji benzynowej. To jedna z wartości dodanych samochodów hybrydowych, ładowanych z gniazdka, takich jak np. CUPRA Leon.
Co więcej, samochody hybrydowe wyposażone są często w komputer pokładowy szczegółowo obliczający dostępny dystans w oparciu o ilość paliwa w baku i poziom energii akumulatora. Warto jednak pamiętać, że akumulator elektryczny w samochodach hybrydowych może być wsparciem podczas jazdy na rezerwie. dlatego również warto przywiązywać uwagę do systematycznego ładowania.