Cupra – marka jedyna w swoim rodzaju
Narodziny marki samochodowej wiążą się z wieloma wyzwaniami – aby znaleźć swoje miejsce na rynku musi oferować coś ekstra, coś, co jasno określi jej miejsce w świadomości klientów i przyciągnie ich do salonów. W świecie coraz bardziej zażartej rywalizacji między producentami trzeba mocno postawić na wizerunek pełen charakteru oraz, co oczywiste, na samą jakość produktu. Kiedy w 2018 roku ogłoszono powstanie Cupry wiele było znaków zapytania – czy Hiszpanie będą potrafili zostawić za sobą historię Seata i stworzyć markę, która w koncernie VW wyróżni się czymś specjalnym? Czy charakter i stylizacja samochodów będą atrakcyjne? Co z salonami i sprzedażą?
Po kilku latach od debiutu już wiemy, a statystyki sprzedaży tylko to potwierdzają, że Cupra trafiła w dziesiątkę. W 2022 roku klienci zakupili ponad 150 tysięcy aut z miedzianym logo, czyli aż o 93% więcej niż rok wcześniej. Już wiadomo, że w 2023 roku ten wynik zostanie poprawiony. Cupra Formentor okazała się bowiem najlepiej sprzedającym się samochodem w swoim segmencie w Europie, także sprzedaż elektrycznego modelu Born względem 2022 roku wzrosła kilkukrotnie. Tymczasem w blokach startowych czekają już kolejne modele Cupry – elektryczny Tavascan i spalinowy Terramar, które zadebiutują w 2024 roku. Co sprawia, że klienci tak chętnie wybierają tak młodą markę jak Cupra?
Stylizacja Cupry
Grupa kilkudziesięciu projektantów, którzy pracują w Barcelonie, inspiracje czerpie z otaczającego ich miasta oraz dziedzin z motoryzacją niezwiązanych. Modele Cupry mają dynamiczny, rasowy design, którego jednym z głównych motywów jest trójkąt – symbolizuje on zarówno jasno określony cel jak i ruch, dzięki temu, że przypomina strzałę. Szef stylistów, Jorge Diez, a także CEO marki, Wayne Griffiths, jasno podkreślają, że samochody Cupry nie powstają po to, by podobać się każdemu, lecz raczej po to, by polaryzować opinie i wywoływać emocje. Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że tych, którym design Cupry przypada do gustu jest jednak więcej. Miedziane logo w plemiennym stylu przyciąga wzrok, a nieoczywiste połączenia kolorów i materiałów wyróżniają auta Cupry na tle rywali. Esencją designu Cupry jest sportowe zacięcie, ale bez agresywnego sznytu.
Otwarcie na nowe technologie
Cupra to marka, która wyjątkowo mocno stawia na młodych klientów. Właśnie dlatego jest obecna także w wirtualnej rzeczywistości, a konkretnie – platformie Metahype, której użytkownicy mogą odkrywać tzw. Dystrykt Cupra. Można tam spotykać i rozmawiać z innymi użytkownikami, ścigać się z nimi w wirtualnych wyścigach, oglądać wyczynowe modele Cupry oraz nawiązać kontakt z Cupra Masterami, czyli osobami zajmującymi się sprzedażą oraz doradztwem. W wirtualnym świecie można nawet samemu stać się designerem i zaprojektować model Cupra Dark Rebel. Jest on najlepszym dowodem na to, że świat wirtualny coraz bardziej przenika się z rzeczywistym, bo użytkownicy metaverse wprowadzili ponad 270 tysięcy zmian w projekcie, który przybrał fizyczną formę podczas wystawy samochodowej w Monachium we wrześniu 2023 roku. W planach są już kolejne wirtualne strefy Dystryktu Cupra – można do niego wejść klikając w link https://www.metahype.com/.
Plemię Cupry – Cupra Tribe
Logo nawiązujące stylem do plemiennych malunków to niejedyna „etniczna” cecha Cupry. Tzw. Cupra Tribe, czyli plemię Cupry, to grupa fanów oraz znanych przyjaciół marki – artystów czy sportowców, którzy nie boją się zmian i są pełni pasji i energii. Są wśród nich zarówno przedstawiciele świata futbolu (np. Ansu Fati i Mark ter Stegen, piłkarze klubu FC Barcelona, czy Alexia Putellas, jedna z najlepszych piłkarek globu), a także mniej popularnych, lecz nie mniej emocjonujących, dyscyplin, takich jak gra w padel (połączenie tenisa i squasha). Nie brakuje też artystów, np. takich jak Rosalía, której utwory zyskują setki milionów wyświetleń.
Niezwykłym miejscem jest też usytuowany w samym sercu Barcelony tzw. Casa Seat, czyli dom marek Seat i Cupra. To przestrzeń, w której organizowane są warsztaty i spotkania, to także miejsce, do którego można wejść i popracować w twórczej atmosferze przy filiżance kawy.
Cupra – marka wyjątkowa pod każdym względem
Świat Cupry to coś więcej niż samochody, choć oczywiście to motoryzacja jest na pierwszym planie. Zaangażowanie marki w liczne projekty artystyczne i sportowe, obecność w świecie wirtualnym, ekologiczna świadomość, lajfstajlowe gadżety i wyjątkowe podejście do sprzedaży aut na zasadzie relacji pasjonat-pasjonat, a nie sprzedawca-klient, to tylko kilka przykładów, które składają się na obraz marki nieszablonowej i nowatorskiej.