pl:CUPRA brand Universe:O nas:Tajniki designu modeli samochodów marki CUPRA | CUPRA PL/PL

Tajniki designu modeli samochodów marki CUPRA | CUPRA

  1. CUPRA Brand

Tajniki designu modeli samochodów marki CUPRA

Stylizacja modeli marki Cupra – inspiracje i charakter

7 sekund – podobno w przypadku większości z nas tyle czasu potrzeba, żeby ocenić, czy coś się nam podoba. Kiedy się zakochujemy, cały proces rozpoczyna się w mózgu, w którym uwalniane są dopamina, oksytocyna czy adrenalina. Celem zespołu projektowego Cupry, którego siedziba mieści się, a jakże!, w Barcelonie, jest wywołanie emocji, a czasem nawet polaryzowanie opinii. Szef marki, Wayne Griffiths, mówi, że nie chce niczego pomiędzy. Design modeli Cupry opiera się na ponadczasowych zasadach, bo wg Jorge Dieza, pod wodzą którego zaprojektowano pierwszy samochód elektryczny marki, CUPRA Born oraz dynamicznego SUV-a CUPRA Formentora, chwilowe mody szybko się starzeją. Oczywiście, każdy z modeli marki musi być na swój sposób unikalny, ale też od razu rozpoznawalny jako Cupra. Elementy charakterystyczne dla wszystkich aut marki to powtarzający się motyw trójkątów, ekspresyjna „twarz”, czyli przód samochodu, gra światła i cienia w kabinie i na nadwoziu oraz połączenie stylów eleganckiego i drapieżnego. Dopełnieniem całości są wyjątkowe kolory nadwozi oraz charakterystyczna, miedziana barwa logo czy elementów wykończenia wnętrza. Więcej informacji dotyczących logo marki CUPRA znajdziesz tutaj!  

Wygląd wnętrza – wszystko wokół kierowcy

Rozwój technologii dotyczącej multimediów sprawił, że kabiny samochodów stają się coraz bardziej „cyfrowe”, a ekrany stanowią centrum zarządzania większością funkcji auta. Nie brakuje też innych nowoczesnych rozwiązań wspomagających kierowcę, jak choćby wyświetlaczy typu head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Filozofia Cupry oparta jest jednak na tym, by nowoczesna technologia wspomagała, a nie przeszkadzała kierowcy. To człowiek ma się czuć najważniejszy. Dlatego właśnie Cupra przyjęła założenie, że nie będzie stosować ogromnych ekranów przechodzących przez całą szerokość deski rozdzielczej, które mogą być zbyt przytłaczające, a sama wielkość ekranu nie jest najważniejsza – istotne jest to, co się na nim wyświetla. Dobrym przykładem tego podejścia jest najnowszy Tavascan, w którym zastosowano największy ekran dotykowy używany dotąd w Cuprze, która ma przekątną 15 cali i przyjaźnie zaprojektowany interfejs. Projektanci Cupry podkreślają bowiem, że kierowca wsiada do auta po to, by je prowadzić, a nie siedzieć przed ekranem. Siedzenie za kierownicą Cupry ma być przyjemnym, zmysłowym doświadczeniem, w którym wszystko ma się podkreślać przyjemność z jazdy. Dobrym przykładem jest np. zastosowanie w prototypowym modelu DarkRebel spłaszczonej u dołu, jak w modelach wyczynowych, kierownicy.

Projektowanie dźwięków

W zespole designerów znajdują się także osoby, które projektują dźwięki, np. te wydawane przez układ napędowy. Szczególnym wyzwaniem jest stworzenie odgłosów cichego napędu elektrycznego. Tutaj Cupra także sięgnęła do natury – inspirowano się dźwiękami trzaskającego w kominku drewna, ocierających się kamieni czy wiatru poruszającego się na powierzchni miedzianych elementów. Wybrane odgłosy nagrano, a następnie poddano elektronicznej obróbce tworząc w ten sposób wyjątkowy dźwięk, który zmienia się w zależności od tego, jak mocno kierowca przyspiesza.

 

Sztuka tworzenia kolorów

Także przy projektowaniu lakierów nadwozia styliści Cupry inspirowali się barwami naturalnych materiałów. Efektem tego było stworzenie unikalnych kolorów nadwozia. Poszczególne lakiery różnią się w zależności od rodzaju użytych pigmentów, a także tego, jak pada światło na nadwozie. Tu warto wyjaśnić, czym różni się lakier metalizowany od niemetalizowanego. Ten drugi charakteryzują się dużą twardością i jest najczęściej stosowany w podstawowych wersjach samochodu, dlatego nie wymaga dopłaty. W przeciwieństwie do niego lakier metaliczny zawiera sproszkowane aluminium, które zapewnia większą odporność  na zmieniające się warunki atmosferyczne, a także połysk. Dodatkowa warstwa bezbarwna  zabezpiecza lakier przed działaniem promieni UV i blaknięciem. Przy projektowaniu kolorów dużą uwagę zwraca się na to, jak będą wyglądać na tle innych materiałów (np. włókna węglowego) oraz jak zmieniające się oświetlenie wpływa na wygląd samochodu.

 

Design przyszłości

Jak wygląda przyszłość projektowania samochodów? Styliści Cupry zwracają uwagę, że coraz większą rolę będą w niej odgrywać także materiały, które mają być bliższe naturze, również dzięki wykorzystaniu elementów pochodzących z recyklingu. Już dziś pracują oni nad modelami, które na drogach pojawią się dopiero za kilka lat. To także jedno z największych wyzwań designerów, którzy muszą przewidzieć zmieniające się trendy – a czasem je po prostu wyznaczać.

 

Marka CUPRA stanowi część Volkswagen Group Polska. Czerpiemy inspirację z unikalnej, zbudowanej na różnorodności kultury naszej firmy oraz zaangażowania zespołu ekspertów, dzięki którym innowacyjne produkty i usługi zaspokajają potrzeby rynku. Poznaj bliżej naszą firmę i nasze marki. Zapraszamy!

⁴Dotyczy wyłącznie samochodów nowych: Leasing KLASYCZNY - Suma opłat 103 - 106% dostępna jest dla następujących parametrów leasingu: opłata wstępna: 20%, okres leasingu: 36 miesięcy, wartość wykupu: 36 miesięcy - 1%. Oferta dla przedsiębiorców.