Czym jest CUPRA?
Cupra jako oddzielna marka samochodów powstała w 2018 roku. Ten hiszpański producent, którego siedziba i fabryka znajdują się w Martorell niedaleko Barcelony, należy do koncernu Volkswagena. Czy nazwa Cupra brzmi znajomo? Dla wielu pasjonatów motoryzacji na pewno, bowiem modele z tym dopiskiem od wielu lat produkował Seat – najpierw była to Ibiza, a potem Leona i Ateca. Cupry były zawsze najostrzejszymi, najmocniejszymi i najbardziej sportowo stylizowanymi odmianami popularnych modeli, a ich pochodzenie jest głęboko zakorzenione w rajdach samochodowych i wyścigach
Pochodzenie marki
Historię aut z nazwą Cupra zapoczątkowała w 1996 roku Ibiza, najpierw w rajdowej wersji w klasie aut kit-car (z 2-litrowymi silnikami o mocy 250 KM). W latach 1996-1998 kierowcy startujący tym autem zdobyli trzy tytuły mistrza świata w rajdach. Sportowy sukces postanowiono uczcić modelem cywilnym, który trafił do salonów już w 1996 roku. Ibiza Cupra miała, tak jak model rajdowy, przedni napęd i benzynowy silnik 2.0 turbo, ale o mocy 150 KM. Pozwalał on przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Wówczas niewiele było miejskich samochodów mogących pochwalić się takimi osiągami.
Po czterech latach, w 2000 roku, w salonach Seata zaparkowała kolejna Cupra. Leon miał jednostkę 2.8 V6 (204 KM), napęd 4x4 i przyspieszał do setki w 7,3 s. Już dwa lata później Cupra weszła na wyższy poziom, bowiem na europejskich torach rozpoczęła się rywalizacja w ramach pucharu Seat Supercopa, w którym kierowcy ścigali się zmodyfikowanymi Leonami Cupra. Po drodze, w czasach, kiedy na torach wyścigowych częstym widokiem były samochody wyposażone w silnik Diesla, Leon z taką właśnie jednostką zdobył dwa tytuły mistrzowskie w serii WTCC (Wyścigowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych) w latach 2008-2009. Ciekawostka – był to pierwszy model z Dieslem, który zgarnął złoto w zawodach najwyższej rangi pod egidą FIA.
Wraz z debiutami modeli kolejnych generacji Ibizy i Leona stylizacja wersji Cupra stawała się coraz bardziej dynamiczna, osiągi ewoluowały, a grono fanów rosło. Naturalną krokiem był więc „rozwód” z Seatem, do którego doszło ostatecznie w 2018 roku – wtedy Cupra stała się oddzielną marką z własnym logo, siecią salonów, a w kolejnych latach także unikalnymi tylko dla tego producentami modelami.
Wizja marki
W koncernie VW znajdują się marki popularne, premium, sportowe i ekskluzywne. Cupra stworzyła własną niszę – sub-premium. Jej modele są wyrafinowane, mają ostrą stylizację inspirowaną sportem motorowym i emocjonujące osiągi. Filozofia Cupry jako producenta wyjątkowego na tym się jednak nie kończy. Producent także do sprzedaży swoich modeli podchodzi w unikalny sposób, bowiem na całym świecie, w tym w Polsce, powstają butikowe salony, w których główną rolę grają estetycznie urządzone wnętrza i tzw. Cupra Masterzy, czyli pasjonaci zajmujący się obsługą klientów. Marka angażuje się także w promowanie zarówno mainstreamowych dyscyplin sportowych (współpraca z piłkarskim klubem FC Barcelona) jak i tych niszowych, np. gry w padel (rodzaj sportu rakietowego). Do ambasadorów marki należą gwiazdy znane na całym świecie np. piłkarze FC Barcelony, Ansu Fati i Marc ter Stegen. W Polsce przedstawicielem Cupry jest Szymon Godziek, jeden z najlepszych freeriderów na świecie. Planeta Cupry to nie tylko samochody i ludzie – to także lifestylowe gadżety, które Cupra produkuje we współpracy z cenionymi markami. Na liście są m.in. firmy Trakatan (skórzane torby), L.G.R. (okulary przeciwsłoneczne) czy Marset (designerskie produkty oświetleniowe). Producent wywodzący się ze sportów motorowych nie rezygnuje także z udziału w wyścigach, ale, jak wiele rzeczy, robi to na swoich zasadach i na nieoczywistych polach. Modele Cupry startują (z sukcesami!) w serii wyścigów elektrycznych samochodów turystycznych (FIA ETCR), a także w wyścigach elektrycznych, off-roadowych pojazdów Extreme E oraz elektrycznej Formule E. Gdyby tego było mało, to Cupra umieszcza swoje logo nawet na… elektrycznym jachcie, którego już dwa wcielenia, na razie w formie prototypowej, producent stworzył wraz z firmą De Antonio Yachts. W świecie Cupry nie ma czasu na nudę.
Nasze modele
Pierwszym autem z logo marki Cupra była Ateca, która pojawiła się w 2018 roku. Od początku założenia były jasne – Cupry mają chwytać kierowców za serce stylizacją, muszą dawać przyjemność z jazdy, przy czym liczą się nie tylko przyspieszenie czy prędkość maksymalna, ale też angażujący sposób prowadzenia, czyli „ostrzejsze” zestrojenie układu kierowniczego czy zawieszenia. Wszystko to ma być obudowane estetycznymi detalami, materiałami wysokiej jakości i nowoczesnymi rozwiązaniami w postaci systemów wspomagających czy multimediów. To żadna tajemnica, że producent czerpie garściami z zaplecza technologicznego koncernu VW wykorzystując sprawdzone elementy, ale całość zestraja w sposób wyjątkowy. Efektem są nieszablonowe modele. Miano najważniejszego należy do Cupry Formentor.
Cupra Formentor
To nie tylko kluczowy model z uwagi na to, że stanowi znacznie ponad połowę sprzedaży (64% - dane za 2022 rok), ale też pierwszy, który nie ma odpowiednika w gamie Seata. Auto stworzone od podstaw zadebiutowało w 2020 roku, a w 2024 roku przeszło face lifting. Zmiany objęły zarówno wygląd nadwozia (z tyłu zastosowano na przykład podświetlane logo Cupry z efektem 3D w technologii OLED) jak i wnętrza, w którym pojawił się nowy ekran odświeżonego systemu multimedialnego. Formentor wyróżnia się modnym nadwoziem przypominającym SUV-a, licznymi odmianami napędowymi (benzynowe, wysokoprężne, hybrydowe plug-in oraz miękkie hybrydy) oraz wciągającym kierowcę sposobem prowadzenia. Nie zrezygnowano przy tym z praktycznych zalet (duży bagażnik i pojemne wnętrze). Można powiedzieć, że ten model stanowi prawdziwe DNA marki – łączy różne światy, a na ulicy wyróżnia się z tłumu mocno odcinającą się od reszty aut stylizacją. Wisienką na torcie jest odmiana VZ, którą napędza benzynowy, 2-litrowy silnik turbo o mocy 333 KM. Dzięki niemu - oraz napędowi 4x4 - auto może pochwalić się osiągami, jakimi nie powstydziłyby się auta sportowe. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 s.
Cupra Leon i Cupra Leon Sportstourer
Można powiedzieć, że w gamie marki Cupra Leon to klasyk – obecnie na rynku znajduje się IV generacja tego modelu, która, podobnie jak Formentor, przeszła w 2024 roku face lifting. Z przodu pojawiły się ikoniczne reflektory z trójkątną sygnaturą wykonane w technologii Matrix LED. Cupra Leon dostępny jest także w praktycznej wersji kombi (Sportstourer). Niezależnie od nadwozia Leona wyróżnia rasowy wygląd nadwozia i kabiny, liczne wersje napędowe (benzynowe, wysokoprężne, hybrydowe plug-in i miękkie hybrydy o mocy od 150 do 333 KM), a także zestrojenie napędu i zawieszenia, które gwarantują, że jazda nim nie polega tylko na przemieszczaniu się z punktu A do B. Najszybsza wersja Cupry Leona to ta z nadwoziem kombi – Leon Sportstourer we flagowej odmianie VZ przyspiesza do setki w 4,8 s między innymi dzięki 333-konnemu silnikowi 2.0 turbo oraz napędowi 4x4. Z kolei odmiana hybrydowa plug-in oprócz wysokiej mocy łącznej (204/272 KM) potrafi też bezemisyjnie przejechać nawet ponad 100 km, dzięki powiększonym w odmianie po face liftingu akumulatorom zdolnym zgromadzić 25,8 kWh energii elektrycznej.
Cupra Born
Kamień milowy w historii marki, który rozpoczął podróż w kierunku produkcyjnych modeli elektrycznych. Zadebiutował w 2021 roku jako drugi samochód w gamie, którego próżno szukać w salonach Seata. Auto ma kompaktowe rozmiary (długość nadwozia nieco ponad 4,3 m), tylny napęd, sportowo przyprawioną kabinę (fotele o wyraźnie zaznaczonych boczkach czy dodatki w firmowym, miedzianym kolorze), obniżone zawieszenie i nowoczesne elementy obsługi (np. wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości). Topowa wersja Borna o mocy 326 KM osiąga 100 km/h w zaledwie 5,6 s. Auto jest dostępne akumulatorami zdolnymi zgromadzić 59, 77 lub 79 kWh energii elektrycznej, co, w zależności od wersji, zapewnia zasięg od 380 do nawet prawie 600 kilometrów.
Cupra Ateca
W historii Cupry to ważny model choćby z tego powodu, że był pierwszym, który nosił jej barwy i logo. W 2020 roku auto przeszło face lifting, któremu zawdzięcza nowocześniejsze multimedia i wyposażenie. Poprawiono także osiągi flagowej wersji o mocy 300 KM, która potrzebowała 4,9 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h. Z biegiem lat pod maskę Ateki trafiły również silniki 1.5 TSI (150 KM) oraz 2.0 TSI (204 KM), dzięki czemu każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Niezależnie od wersji Ateca łączyła przyjemne i komfortowe prowadzenie z cechami praktycznymi. To między innymi jej zalety pozwoliły marce Cupra tak udanie zadebiutować w Europie. Obecnie Ateca to model, który powoli zjeżdża ze sceny, ustępując miejsca zupełnie nowemu modelowi - Cuprze Terramar.
Cupra Terramar
Cupra Terramar to średniej wielkości SUV i jednocześnie największy model marki w gamie. Auto przenosi Cuprę na kolejny poziom - zarówno pod względem wzornictwa, jak i zastosowanych materiałów czy technologii. Dbałość o detale podkreślają między innymi eleganckie hafty, precyzyjne szwy czy nastrojowe oświetlenie kabiny. Projekt nadwozia został dopracowany zgodnie z założeniami marki - Terramar ma ikoniczny, drapieżny wygląd, a wzrok przyciągają takie rozwiązania jak choćby zintegrowane tylne światła LED z podświetlanym logiem. Długa maska i przód inspirowany nosem rekina podkreślają atletyczną sylwetkę tego uniwersalnego SUV-a, który nawet, gdy stoi, wygląda jakby szykował się do skoku.
Cupra Terramar może pochwalić się także unikalnymi technologami - w tym systemem Trained Parking, który pozwala na automatyczne parkowanie auta w zapamiętanym, stałym miejscu. Płynną i przejrzystą obsługę zapewnia 12,9-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego, do dyspozycji kierowca może mieć także funkcję poszerzonej rzeczywistości, która wskazówki dotyczące na przykład nawigacji wyświetla na przedniej szybie.
Wyjątkowe wrażenia w czasie jazdy zapewniają z kolei nowoczesne układy napędowe - dwie jednostki benzynowe, jedna odmiana mild hybrid oraz dwie wersje hybrydowe plug-in. Te ostatnie mogą pochwalić się zasięgiem elektrycznym nawet do 120 km. Najmocniejszy obecnie wariant Terramara to ten z silnikiem 2.0 turbo o mocy 265 KM, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Uzupełnieniem oferty jest oszczędny silnik 1.5 eTSI o mocy 150 KM. Terramar daje też kierowcy autentyczne, wciągające wrażenia z jazdy, jak żaden inny SUV tej klasy.
Cupra Tavascan
Kolejnym modelem, którego odpowiednika nie znajdziemy w gamie Seata, jest Tavascan, czyli jednocześnie drugie auto Cupry z napędem wyłącznie elektrycznym. Ten SUV coupe występuje w wersji z akumulatorami o “pojemności” 77 kWh i mocą 286 lub 340 KM (napęd 4x4). Jest nie tylko zwinny i szybki, dzięki temu, że silnik (lub silniki, w przypadku wersji z napędem na cztery koła) momentalnie oddają pełną swoją moc, ale także dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy. Zawdzięcza to amortyzatorom o zmiennej sile tłumienia czy progresywnemu układowi kierowniczemu, którego siła wspomagania zmienia się, w zależności od prędkości. W topowej wersji Cupra Tavascan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s. Jednocześnie potrafi przejechać do 568 km oferując także szybkie ładowanie z mocą do 135 kW, co pozwala uzupełnić energię potrzebną na przejechanie 100 km w zaledwie 7 minut.
Unikalną atmosferę kabiny ze sportowym, ale i eleganckim sznytem podkreślają spłaszczona u dołu kierownica czy “wisząca” konsola środkowa z umieszczonym na niej ekranem dotykowym o przekątnej aż 15 cali - największym spośród wszystkich modeli Cupry. Klimat wnętrza dopełniają elementy ozdobne w firmowym, miedzianym kolorze i kubełkowe fotele z wytłoczonymi detalami.
Mimo niewielkiego stażu na rynku Cupra szybko odnalazła się w niełatwej rzeczywistości. Sprzedaż samochodów Cupra rośnie z roku na rok – w 2022 do kierowców trafiło 152 900 pojazdów. Wzrost w porównaniu z 2021 rokiem wyniósł… 92,7%. Tym samym Cupra stała się najszybciej rozwijająca się marką w Europie. Bynajmniej jednak producent nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Podczas prezentacji planów marki na wydarzeniu Cupra Impulse w 2022 roku zapowiedziano (i pokazano) przyszłe modele marki. Do salonów w 2024 roku wjadą dwa całkowicie nowe auta – Terramar i elektryczny Tavascan. Ten pierwszy będzie walczył o klientów w najszybciej rozwijającym się segmencie – SUV-ów klasy średniej – natomiast drugi stanowi kolejny krok ku w pełni elektrycznej przyszłości. W 2025 roku zobaczymy z kolei miejski samochód elektryczny, którego zapowiedzią jest prototyp UrbanRebel. To właśnie Cuprze w koncernie VW przypadła rola marki odpowiadającej za ten segment samochodów – to pod jej skrzydłami jest rozwijany jest ten projekt i właśnie w fabryce Cupry będzie on produkowany także dla innych marek koncernu. Cupra zatem mocno wciska gaz – ale czy może być inaczej, skoro rywalizację i sport marka ma w swoim DNA?
Volkswagen Group Polska przyciąga w swoje szeregi nie tylko pasjonatów motoryzacji, ale przede wszystkim najlepszych specjalistów z wielu dziedzin. Od lat kreujemy rynek Automotive w Polsce, rozwijamy elektromobilność i wpływamy na jej postrzeganie.
Sprawdź oferty pracy w Volkswagen Group Polska.