Najsłynniejsze wyścigi samochodowe
Prestiż, adrenalina i pieniądze - słynne na całym świecie wyścigi samochodowe to źródło niesamowitych wrażeń. Kierowcy ścigają się pod różnymi szyldami, testując szeroką gamę umiejętności.
Prędkość, przyspieszenie i wytrzymałość maszyny to nie wszystko. Refleks oraz doświadczenie kierowcy, a także sprawność pracy całego zespołu techników są równie istotne. Niezależnie od tego, na jakich modelach ścigają się zawodnicy, gra toczy się o nieśmiertelną sławę.
Przyjrzyjmy się najciekawszym i najbardziej elektryzującym sportom samochodowym na świecie.
Historia sportów motorowych
Carl Benz zbudował pierwszy samochód z silnikiem spalinowym w 1885 roku. I chociaż wynalazek nie spotkał się na początku z entuzjastycznym przyjęciem publiki, to dzięki niemu już w kolejnym wieku zapanowało pragnienie prędkości.
Na pierwszy profesjonalny międzynarodowy wyścig samochodowy nie trzeba więc było długo czekać. W 1900 roku James Gordon Bennett, nowojorski potentat rynku prasowego, ufundował nagrody w wyścigu samochodowym na trasie Paryż-Lyon. Wygrał je słynny Francuz Fernand Charron, legenda motoryzacji.
Sukces tej imprezy spowodował lawinowy wręcz wzrost popularności dyscypliny. Kolejne wielkie wyścigi aut organizowane były w Stanach Zjednoczonych i krajach Europy Zachodniej. Mistrzostwa Świata, wieloetapowy wyścig samochodowy złożony z kilku grand prix, odbyły się już w 1925 roku.
Największe wyścigi samochodowe
Imprez samochodowych jest tyle, ile rodzajów maszyn. Od smukłych bolidów ścigających się wśród prestiżowych osiedli, przez sportowe osobówki na torach NASCAR, po niestrudzone maszyny przemierzające afrykańskie pustynie. Wybieramy trzy wyścigi najważniejsze dla sportów samochodowych.
Grand Prix Monako Formuły 1
Bez wątpienia najbardziej znany i najbardziej prestiżowy wyścig samochodów na świecie. Należy do wyścigów mistrzostw świata Formuły 1, w których ścigają się jednomiejscowe pojazdy o otwartym nadwoziu.
Pierwszy wyścig zorganizowano w 1929 roku. Areną zmagań jest słynny Circuit de Monaco, tor obejmujący ulice Monte Carlo, którego okrążenie liczy 3337 metrów, wijąc się na 18 zakrętach krętymi ulicami tego monakijskiego osiedla. Najszybsze okrążenie należy do Lewisa Hamiltona, który w 2019 roku pokonał je w czasie zaledwie 1:12,909.
Rajd Dakar
Rajd Dakar to doroczny wyścig samochodowy w trudnych warunkach terenowych, rozgrywany na trasach liczących tysiące kilometrów. Rozgrywa się go zwykle w styczniu. To wyjątkowo ciekawa impreza, także ze względu na to, że duży procent uczestników stanowią… amatorzy.
Zawodnicy ścigają się w czterech kategoriach: samochody, motocykle, ciężarówki i ATV. Tradycyjna trasa wiodąca z Paryża we Francji do Dakaru w Senegalu z przeprawą przez Morze Śródziemne była organizowana (z przerwą) w latach 1979-1994. W kolejnych latach z wielu powodów rajd organizowano na innych trasach, także poza Europą i Afryką.
Wielu producentów traktuje tę imprezę jako szansę za prezentację modeli swoich maszyn. Samochody biorące udział w rajdzie są jednak odpowiednio dostosowywane do ekstremalnych pustynnych warunków, dlatego należy brać te osiągi pod uwagę z pewnym (nomen omen) dystansem.
24h La Mans
Wyścigi F1 wymagają koncentracji a rajd Dakar to sprawdzian wytrzymałości. Jednak 24-godzinny wyścig we francuskim La Mans łączy oba te testy w mordercze zawody. Wyścig odbywa się na liczącym ponad 13 kilometrów torze Circuit de la Sarthe, na który składają się drogi na co dzień wykorzystywane w ruchu publicznym.
Zadaniem zawodników jest pokonanie jak największej liczby okrążeń toru w czasie równym 24 godzinom. Tor składa się z kilku krętych odcinków oraz długiej prostej, zwanej Mulsanne Straight, na której kierowcy rozpędzają się do wyjątkowych prędkości.
Wyścig ma szczególnie długą tradycję, bo jego pierwsza edycja odbyła się w roku 1923. Początkowo załogę samochodu stanowił pojedynczy kierowca. Nietrudno jednak się domyślić, że w trakcie rozgrywania wyścigów dochodziło do tragicznych wypadków. Wyścig rozpoczyna się o godzinie 15:00, a za szczególnie newralgiczne uchodzą godziny nocne, pomiędzy północą a 3:00. Z czasem powiększono więc załogi do dwóch, a następnie trzech kierowców, którzy mogą w miarę swobodnie się zmieniać.
Samochody wyścigowe CUPRA
Wyjątkowo aerodynamiczna sylwetka wspiera przyspieszenie pojazdu.
Tym, co łączy pojazdy biorące udział w wyścigach jest wysoka moc silnika i sylwetka dostosowana do warunków jazdy. Projekt nadwozia, wspierający osiągi maszyny, pozwala na najbardziej wydajną i efektywną jazdę.
Inspiracje wyścigami samochodowymi widać w autach z linii CUPRA Leon Competicion. Części nadwozia zostały wydrukowane 3D za pomocą rewolucyjnych urządzeń HP Multi Jet Fusion, aby zapewnić idealną aerodynamiczność pojazdu w zakresie wlotów powietrza. Pod maską z kolei skrywa się silnik TDI 2 l. o mocy 340 KM.
CUPRA Leon e-Racer
CUPRA Leon e-Racer to odważny krok w stronę przyszłości samochodów wyścigowych. Pierwszy w pełni elektryczny pojazd, który rzuca wyzwanie tradycyjnym silnikom. Jak na EV przystało, jest bardzo cichy, ale moc, która ukrywa się pod maską imponuje: silnik o mocy 680 KM może osiągać 12 000 obrotów. Fani wysokich osiągów docenią przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 3 sekundy. Auto wyposażone jest w cztery silniki zasilane akumulatorem z 6072 ogniwami.