pl:CUPRA brand Universe:Aktualności:Samochód elektryczny czy hybrydowy? Poznaj różnice PL/PL

Czym różni się samochód elektryczny od hybrydowego?

Prowadząc samochód, myślimy o sobie i o innych. Bezpieczeństwo jazdy jest dla nas kluczowe. Nie mniej ważna jest troska o jakość powietrza, zwłaszcza w dynamicznym, miejskim środowisku. Kierowcy szukają więc rozwiązań, które są efektywne energetycznie i odpowiedzialne w stosunku do klimatu.

Producenci wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i proponują samochody z napędem elektrycznym, które mają coraz lepsze osiągi. W poszukiwaniu najlepszych parametrów, kierowcy zadają też pytanie, czy warto wybrać samochód hybrydowy.

Sprawdźmy, jak zbudowane są napędy elektryczny i hybrydowy i odpowiedzmy sobie na pytanie, który z nich sprawdzi się lepiej w podróży.

Jak działa samochód elektryczny?

Auto elektryczne, czyli takie, które posiada w pełni elektryczny napęd, nazywane jest też czasem BEV, od angielskiego sformułowania battery electric vehicles. Pojazdy elektryczne zasilane są jednym lub większą ilością generatorów energii elektrycznej i nie mają silników spalinowych. Energia odzyskiwana jest podczas hamowania, a baterie należy ładować z sieci elektrycznej.

Napęd hybrydowy, jak wskazuje nazwa, łączy napęd elektryczny z tradycyjnym, spalinowym. Oprócz baterii generującej energię elektryczną, samochód przełącza się lub pracuje jednocześnie na silniku spalinowym.

Napęd hybrydowy czy elektryczny: porównanie

Elektryczny samochód wiąże się z wieloma korzyściami, a państwa europejskich krajów wprowadzają rozmaite rozwiązania zachęcające do korzystania z “zielonych” silników. Efektywność energetyczna, a co za tym idzie oszczędność jazdy, to dla wielu kierowców kluczowy parametr przy wyborze samochodu.

Rodzaje napędów hybrydowych

Zanim przejdziemy do dokładnego porównania wad i zalety hybryd i napędów w pełni elektrycznych, sprawdźmy dwa najpopularniejsze typy hybryd. Mowa tu o tak zwanych pełnych hybrydach (w skrócie HEV) oraz napędach typu plug-in (w skrócie PHEV). Auto hybrydowe wyposażone jest w silnik spalinowy oraz układ elektryczny, w skład którego wchodzi akumulator i silnik elektryczny.

Hybryda HEV charakteryzuję się mniejszą pojemnością akumulatorów, a silnik elektryczny jest używany przede wszystkim do ruszania z miejsca, do chwili włączenia się silnika spalinowego. Akumulatory ładują się w trakcie hamowania.

Drugi typ hybrydy, czyli PHEV, posiada wbudowane gniazdko do ładowania samochodu. Auta PHEV posiadają większą pojemność akumulatorów i należy je od czasu do czasu naładować z “domowego” gniazdka lub na stacjach do ładowania pojazdów elektrycznych.

Komfort

Silniki elektryczne w samochodach kojarzą się z bardzo wysokim komfortem jazdy. Są niemal bezgłośne i nie powodują drgań. Hybrydy z funkcją plug-in zapewniają podobne wrażenia do momentu wyczerpania się akumulatora, podczas gdy w autach HEV silnik elektryczny i spalinowy pracują równolegle - pierwszy napędzając pojazd, a drugi, generując energię do akumulatora.

Ekonomia

Elektryki wygrywają z wszystkimi innymi typami silników w zakresie ekonomii. Ładowanie samochodu pochłania oczywiście energię elektryczną, ale nawet dalekobieżna podróż to wydatek kilkukrotnie mniejszy niż na silniku spalinowym. Popularność “elektryków” w miastach wynika też z faktu, że odzyskują energię z hamowania, do którego bardzo często dochodzi w warunkach gęstej zabudowy.

Jak hybryda prezentuje się na tle samochodu z napędem w pełni elektrycznym? W warunkach miejskich w zasadzie nie widać dużej różnicy, ponieważ pracuje wówczas na układzie elektrycznym. Hybryda przełącza się na silnik spalinowy podczas dłuższych tras, pozwalając jedynie na krótkie przerwy na tankowanie. Efektywność kosztem ekonomii.

Osiągi

Dla odmiany, przewaga hybryd nad elektrykami wciąż wiąże się z relatywnie niewielką liczbą stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Czas tankowania jest oczywiście znacznie krótszy niż ładowanie akumulatora elektryka. Hybryda, zwłaszcza typu PHEV, jest więc pojazdem bardzo elastycznym i gwarantującym większy zasięg bez zakłóceń. Pełny elektryk na dłuższej trasie wymaga nieco więcej planowania.

Warto dodać, że zarówno elektryki, jak i hybrydy, bardzo szybko nabierają prędkości, co wynika z błyskawicznego osiągania maksymalnego momentu obrotowego. Osobowy samochód elektryczny potrafi osiągnąć 100 km/h w około 7 sekund.

Elektromobilność na przykładzie samochodów CUPRA

CUPRA z silnikiem elektrycznym

Oferta marki CUPRA w dziedzinie elektromobilności nieustannie się poszerza. Wiele zmian przyniósł rok 2024, kiedy na rynku pojawiły się nowe modele, jak CUPRA Tavascan, czyli największe auto elektryczne w gamie oraz CUPRA Terramar – największe auto hybryda. Ponadto nowy wygląd, a także rodzaj napędu zyskał model CUPRA Formentor.

CUPRA Tavascan

CUPRA Tavascan to w 100% samochód elektryczny, który wyróżnia się dynamiczną i nowoczesną linią nadwozia SUV-a coupe. Model ten prezentuje się fantastycznie nie tylko z zewnątrz, ale także w środku za sprawą futurystycznego, a jednocześnie minimalistycznego wnętrza. Jako auto elektryczne zapewnia doskonałe wrażenia z jazdy i błyskawiczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu. CUPRA Tavascan występuje w wersji Endurance o mocy 286 koni mechanicznych, która potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,8 s lub VZ z silnikiem 340-konnym i sprintem do „setki” w 5,5 sekundy. W obu wersjach Tavascan pokazuje swój potencjał jako samochód elektryczny na co dzień i w długie trasy. Na jednym ładowaniu można przejechać nawet do 522 kilometrów w przypadku mocniejszej wersji i 568 kilometrów w wariancie Endurance.

CUPRA Terramar

Największym samochód hybrydowy w gamie CUPRY to CUPRA Terramar. Model ten również stanowi nowość w ofercie marki od 2024 r. Ma stylistykę drapieżnego SUV-a, którego sylwetka jest pełna ostrych, zdecydowanych linii. Dodatkowego charakteru i wrażenia mocy dodaje mu długa maska, ostro zakończona, przywodząca na myśl nos rekina. Terramar może posiadać różne rodzaje napędu, w tym także występuje jako auto hybryda plug-in z silnikiem benzynowym 1.5 wspomaganym silnikiem elektrycznym. Moc systemowa najmocniejszej wersji wynosi 272 konie mechaniczne, dzięki czemu auto wyróżnia się świetną dynamiką. Jednocześnie duży zasięg w trybie elektrycznym – ponad 100 kilometrów – sprawia, że CUPRA Terramar to świetny wybór jako oszczędne i praktyczne auto na co dzień.

CUPRA Formentor

W 2024 r. światło dzienne ujrzała odnowiona wersja hitowego modelu CUPRA Formentor. Chociaż już w poprzednich latach dostępny był jako samochód hybrydowy, to wraz z nową odsłoną i odświeżoną stylistyką, zyskał także nowoczesny napęd e-Hybrid z silnikiem 1.5 i silnikiem elektrycznym. Jako PHEV CUPRA Formentor występuje w 2 wariantach mocy: 204 konie mechaniczne lub 272 konie mechaniczne. W obu przypadkach auto imponuje zasięgiem w trybie elektrycznym. W trybie elektrycznym CUPRA Formentor może przejechać ponad 50 kilometrów. To czyni CUPRĘ Formentor jako auto hybryda bardzo atrakcyjną propozycją.

CUPRA Born

Fani całkowicie bezemisyjnych aut wyczekiwali premiery CUPRA Born z silnikiem w pełni elektrycznym, który kiedyś funkcjonował pod nazwą el Born. Bateria o pojemności 79 kWh dla wersji VZ pozwala osiągać do 593 km na zasilaniu wyłącznie elektrycznym. Metalizowany lakier, charakterystycznie cięte felgi i kształt nadwozia tworzą sportowy, agresywny charakter, który łączy się z wyjątkowo dobrymi osiągami jak na elektryka. Wersja VZ osiąga moc do 326 km. Dostępna jest także wersja E-boost z baterią 59 lub 77 KWh i zasięgiem 379 lub 555 km.  CUBRA Born E-boost osiąga moc maksymalna 231 km.

Podsumowanie

Zielone samochody to przyszłość motoryzacji. Są nie tylko ekologicznie, ale także efektywne. Hybryda pozwala na oszczędną jazdę w mieście oraz przełączenie się na tradycyjny silnik podczas długiej podróży. Pełne elektryki sprawdzają się świetnie w dużych miejscowościach, ale czekają jeszcze na rozwój infrastruktury stacji ładowania.

Dodatkową zaletą aut elektrycznych jest fakt, że są zwolnione z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania, a odpowiednio oznaczone elektryki mogą też bez przeszkód poruszać się buspasami.

 

 

Marka CUPRA stanowi część Volkswagen Group Polska. Czerpiemy inspirację z unikalnej, zbudowanej na różnorodności kultury naszej firmy oraz zaangażowania zespołu ekspertów, dzięki którym innowacyjne produkty i usługi zaspokajają potrzeby rynku. Poznaj bliżej naszą firmę i nasze marki. Zapraszamy!

⁴Leasing JAK ABONAMENTopłata wstępna: 0-30%, okres leasingu: 48 miesięcy, roczny przebieg 10 000 km, finalna rata określona w umowie. Oferta dla przedsiębiorców.